Csokonai Vitz Mihly
A tihanyi Ekhhoz
Csokonai Vitz Mihly, A tihanyi Ekhhoz cm verst felteheten az 1790-es vek tjkn rhatta, majd ksbb fejezte be. Ekkor lett a vers cme „a tihanyi Ekhhoz” (eltte a Fredi parton volt a cme). Amikor elszr rnztem a cmre, az jutott eszembe, hogy a vers a termszetrl fog szlni, a klt arrl fog rni (Ekh = visszhang). A vers megszltssal indul, Csokonai az t krlvev termszethez szl, elmondja fjdalmait:
„Oh, Tihannak rijjad lenya! Szllj ki szent hegyed kzl: Egy, kit a sors eddig annyit hnya, Partod ellenbe l. Itt a halvny holdnak fnyn Jajgat s sr elpusztlt remnyn Egy magnos rva szv. Egy magnos rva szv.”
Az nem egyrtelm, hogy a klt hol van, Tihanybl szemlli Fredet, vagy Fredrl nz Tihany fel. Tihany s Fred partjai szemben vannak egymssal – „partod ellenbe l”, ez Fredre utal. De ksbb ezt megcfolja: „Vgadoznak a kies Frednek ktfejn s partjain; addig n itt srva srok”, ez Tihanyra utal. A ktfle tj ktfle embert vonz. A vad tj megrtbb, mint az emberi vilg (Fred: kies = minden szpsggel teljes, a nagyvilgi let jelkpe, ehhez kpest a tihanyi tj zord, durva brcei vannak, elhagyott, a remetesg jelkpe). Szerintem ezzel a klt a nagyvilgi trsadalommal val szembenllst akarta jelezni. Az eleinte szerny, szomor hangnembl, ksbb a klt tmegy egy ersebb hangnembe, -„Zordon erdk, durva brcek, szirtok! Harsogjtok jajjaim! Tik talm tbb rzssel brtok, mintsem embertrsaim”. A 4. versszakban a kicsapatsrl s az az ta trtntekrl olvashatunk. Csokonai rgi j bartai ldzinek prtfogi lettek. Ksbb visszavesz a hangnembl, jbl nyugodtabb a hangvtel. Szomor Csokonai – hiszen szerelme sincsen, aki megrthetn t, br azrt gondol Lillra:
„Lilla is, ki bennem a remnynek Mg egy lesztje volt, Jaj, Lillm is a tiran trvnynek S a szoksnak meghdolt.”
Itt nem Lillt tli el, hanem a trsadalom zsarnoki trvnyeit. Ezutn a termszetben keres megnyugvst. Ksbb szba jnnek a felvilgosods trsadalmi eszmi is: „Ember s polgr leszek”, s megjelenik Rousseau is (felvilgosult – is magnyba visszahzd ember volt, a termszet szpsgeit kereste). A klt a termszetben visszavonultan, nyugalmassgban szeretn tlteni lett. Taln arra gondol, hogy ha majd meghal, ksbb valamikor majd jobban megbecslik, megbocstanak neki - hangslyozza szenvedst (Az utols 3 strfban, azon elmlkedik, hogyan kell tovbblpni ezen az llapoton). A vers rmkplete, gy vettem szre, hogy: A, B, A, B, C, C, D, D. Mfaja: elgia, panaszdal: Az emberi llek bnatt a klt a vers erejvel fejezi ki - boldogtalansgt, svrgst.
„Nincsen, aki lelkem vgasztalja, A Oly bartim nincsenek; B Vllat rndt, aki sorsom hallja, A Mr elhagytak mindenek. B Nincsen szv az emberekbe: C Hadd ntsem ki ht vaskebletekbe C Szvem bs panasszait. D Szvem bs panasszait. D
Nekem azrt tetszett ez a vers, mert Csokonai a termszettel egybekapcsolva brzolja bnatt, a trsadalom hibit, Estve cm mvhez hasonlan (Fred minden szpsggel teljes, ehhez kpest a tihanyi tj zord, elhagyott, durva brcei vannak). Ezen kvl megfogott a visszhang brzolsa is (a strfk vgi ismtlsek). Csokonai munkssga sszefoglalja a kor stlus irnyzatait. E mve leginkbb a szentimentalizmussal kapcsolhat egybe, az rzelmek eltrbe kerlse miatt (magnos rva szv, elpusztlt remnyn).
Vradi Pter
2004-11-25 |